Rahsia Diet Rasulullah SAW

Tanpa kita sedari, dalam makanan yang kita makan sehari-harian terkandung zat-zat makanan yang membahayakan tubuh kita sendiri – lebih lagi apabila ia tidak dinyah dengan baik. Inilah faktor utama terjadinya pelbagai penyakit seperti kencing manis, lumpuh, sakit jantung, keracunan makanan dan lain-lain.




Ustaz Abdullah Mahmood pernah mengungkapkan bahawa Rasulullah S.A.W tidak pernah sakit perut sepanjnag hayatnya kerana pandai menjaga makanan Baginda setiap hari. Ternyata Baginda mempunyai beberapa cara pemakanan yang dianggap mempengaruhi kesihatan Baginda.

Cara pemakanan Rasulullah S.A.W ini lebih dikenali sebagai ‘diet ala Rasulullah S.A.W’. InsyaAllah jika anda mengamalkan cara pemakanan seperti ini anda juga tidak akan menderita sakit perut, keracunan makanan mahupun pelbagai penyakit yang lain.

Berikut adalah beberapa cara pemakanan Baginda :

  1. Baginda tidak makan daging bersama susu ;
  2. Baginda tidak makan ikan bersama daging ;
  3. Baginda tidak makan ikan bersama susu ;
  4. Baginda tidak makan ayam bersama susu ;
  5. Baginda tidak makan ikan bersama telur ;
  6. Baginda tidak makan ikan bersama daun salad ;
  7. Baginda tidak makan cuka bersama susu ;
  8. Baginda tidak makan buah bersama susu (contoh : cocktail)
  9. Tidak makan buah setelah makan nasi, sebaliknya makan buah terlebih dahulu barulah diikuti dengan nasi;
  10. Tidur selama 1 jam selepas makan tengahari ;
  11. Jangan sesekali tinggal makan malam. Barang siapa yang tinggal makan malam dia akan dimakan usia dan kolestrol dalam badan akan bertambah ;

Kesan dari cara pemakanan sebegini akan lebih jelas untuk jangka masa yang panjang iaitu apabila kita sudah tua nanti. Di dalam kitab juga ada melarang kita daripada makan makanan darat bercampur dengan makanan laut. Nabi pernah mencegah kita dari makan ikan bersama susu, kerana kita akan cepat mendapat penyakit. Ini terbukti oleh ilmuan yang membuat penemuan bahawa dalam daging ayam terkandung ion + manakala di dalam ikan pula terkandung ion -, dan jika makanan tersebut bercampur maka akan terjadi reaksi biokimia yang akan dapat merosak usus kita.




Al-Quran juga mengajarkan kita menjaga kesihatan seperti membuat amalan mandi pagi sebelum Subuh (sekurang-kurangnya satu jam sebelum matahari terbit). Air sejuk yang meresap kedalam badan dapat mengurangi penimbunan lemak. Anda mungkin boleh saksikan sendiri orang yang mandi pagi kebanyakannya badan mereka tidak gemuk.

Kredit imej : Flickr

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 8.5/10 (35 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: +20 (from 22 votes)
Rahsia Diet Rasulullah SAW, 8.5 out of 10 based on 35 ratings